Mottónk



"Minden gondolatunk, minden tervünk
azt célozza: hogy lehetne benneteket
vidámabbá, életrevalóbbá, műveltebbé, derekabbá tenni."
/Karácsony Sándor/

2020. március 19., csütörtök

Kedves Gyerekek!

Ma lenne énekóránk az iskolában. A táblázatban jeleztem is melyik dalokat tanuljátok meg a héten. Hétfőre az Állj be Berci katonának... kezdetű népdalt adtam, mára, azaz csütörtökre pedig az Állj egy ifjú nyírfa a réten... kezdősorú orosz népdalt.
Bár mindkettőhöz adtam youtube-os elérhetőséget is a meghallgatás miatt, most elkészítettem nektek hanganyagon a saját előadásomban a két dalt. Így mégiscsak  lesz egy sulis hangulata az "énekóráknak". :) A felelést még későbbre tervezem hozzá (Skype-on, videón), de hallgassátok, tanuljátok, énekeljétek őket!



A második dalban elhangzik egy hangszer neve. Már biztosan rá is vágjátok, hogy... a balalajka. :) Ez egy orosz, népi hangszer.

Idézem a wikipédiáról:

"A balalajka orosz pengetős népi hangszer.
Őse a domra, egy orosz lantféle. Háromszög alakú, fatestű hangszer. Húrjainak száma 3–6 lehet. Sokáig lenézett, primitív hangszernek számított, mígnem tökéletesítette két mester, Szemjon Nalimov és Franc Paszerbszkij. Ezután vált ismertté az egész világon az orosz népzene jellegzetes kísérő hangszereként. Koncertpódiumon, a szórakoztatózenében léteznek több zenészt foglalkoztató balalajka együttesek is. Ezekben a hangszer akár hatféle méretben és hangolásban is szerepelhet."
További érdekességet róla itt találsz.



Ramónnal tegnap beszéltük, hogy neki kevés a tananyag, amit a hétre adtunk. Ígértem neki szorgalmi feladatokat. Tudom, hogy sokan ügyesen elvégzitek a minimum követelményeket, úgyhogy ide  fogok feltenni szorgalmi feladatokat, interaktív játékokat. Aki egy lapon vagy, papíron elvégzi a feladatokat, és elküldi lefotózva, az kap egy szorgalmi ötöst nyelvtanból. Persze helyes is legyen! :) 




1.        Egészítsd ki a szavakat a zárójelben megadott magánhangzó rövid vagy hosszú változatával!

___voda (o/ó)                ut___lsó (o/ó)                n___lla (u/ú)       
h___szat (u/ú)                sz___vesen (i/í)              ár___ló (u/ú)       
___jjnyi (u/ú)                 v___z___ló (i/í)              s___lyos (u/ú)     
k___stol (o/ó)                      rik___tó (i/í)                         sz___rkál (u/ú)
jó___zű  (i/í)                        ifj___ság  (u/ú)                    h___vös  (ü/ű)


2.      Állíts össze rokon értelmű szópárokat a táblázat szavaiból! Írd le őket egymás mellé!

friss
búsul
pajkos
fürge
kedves
serény
oktondi
nyájas
csintalan
kesereg
üde
balga

___________________ – ___________________
___________________ – ___________________
___________________ – ___________________
___________________ – ___________________
___________________ – ___________________
___________________ – ___________________               
                                                                                                          
3.        Pótold a közmondásokban, szólásokban a hiányzó állatneveket! 
Segítenek a képek!









Vak ________________ is talál szemet.       
___________________ nem lesz szalonna.
A _______________ négy lába van, mégis megbotlik.    
Kerülgeti, mint _________________ a forró kását.
Éhes ______________________ makkal álmodik.
Egy _______________ nem csinál nyarat.
Várja, hogy a sült ______________ a szájába repüljön.    




            És a várt Rumini sem maradhat el. Íme a harmadik felolvasás: 

                                              RUMINI 3. KATT IDE!

Szeretettel,
Kinga néni
Kelt.: Bp., 2020. II.19.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése